Jaskółka SM cz.34 – Autopilot.

Zadaniem autopilota jest spowodowanie aby w czasie holowania, model leciał w linii prostej, natomiast po wyczepieniu z holu model leciał po okręgu. Aby model zmienił swoje zachowanie w momencie wyczepienia należy przy haku holowniczym zamontować zrzucany element. Element ten w momencie wyczepienia modelu z holu spadnie z haka holowniczego i uruchomi autopilota. Element ten składa się z obręczy oraz blaszki. Obręcz będzie wykonana ze szpilki.

jsm216Najpierw przeszlifowałem pilniczkiem ostre krawędzie blaszki, żeby nie zrobić sobie krzywdy w czasie montażu oraz startów modelu. Później przebiłem blaszkę małym gwoździem.

jsm217jsm218Przez wykonany otwór przeprowadziłem szpilkę i uformowałem podobnie jak to było przedstawione na planie.

jsm219Ostry koniec szpilki obciąłem kombinerkami.

jsm220Zagięcie szpilki ukształtowałem tak, aby jego średnica odpowiadała średnicy haka holowniczego.

jsm221Aby obejma utrzymywała się na haku w trakcie holowania, wykonałem w nim wyżłobienie.

jsm222jsm223Po wykonaniu prac przy haku, przeniosłem się na drugi koniec autopilota. Po wyczepieniu modelu autopilot sprawia, że model krąży. Za krążenie modelu odpowiada ster kierunku przy stateczniku pionowym. Żeby ster był ciągle wychylony w jedną stronę po wyczepieniu modelu jest odpowiedzialna gumka, która stale ciągnie ster w jedną stronę. Aby gumka miała odpowiednie zamocowanie należało przy listewce natarcia wbić szpilkę. Szpilka jest za długa, więc musiałem ją skrócić.

jsm224jsm225jsm226jsm227Do tak wykonanego zaczepu przywiązałem jeden koniec gumki.

jsm228Drugi koniec gumki należy zamocować na orczyku steru kierunku. Niestety w orczyku jest wykonany otwór o zbyt małej średnicy i trzeba go powiększyć. Rozwierciłem otwór ręcznie wiertłami o średnicy 1,5 i 2mm.

jsm229 jsm230Gdy już otwór był odpowiedni, zamocowałem drugi koniec gumki, co dało naciąg i spowodowało trwałe wychylenie steru kierunku. Nadmiar gumki obciąłem nożyczkami.

jsm231Wykonaną obejmę na hak przywiązałem do długiej nici.

jsm232Długą nić przewlekłem przez prowadnice na kadłubie, były one wykonane na początku przy budowie kadłuba.

jsm233Obejmę włożyłem w wyżłobienie w haku.

jsm234Drugi koniec nici przywiązałem do orczyka na sterze kierunku. Długość nici dobrałem w taki sposób, żeby ster kierunku był wyprostowany gdy obejma jest w wyżłobieniu haka. Wtedy gumka jest naciągnięta i próbuje skręcić ster, ale jest to niemożliwe bo obejma znajduje się w wyżłobieniu. Gdy model jest wyczepiany z haka holowniczego, wtedy obejma jest wytrącana z haka a gumka ściąga ster kierunku powodując krążenie modelu.

jsm235Nadmiar nici obciąłem nożyczkami.

jsm236

 

Informacje o konstruktywnymechanik

master of the universe
Ten wpis został opublikowany w kategorii Projekt, Strona główna i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz