Jaskółka SM cz.35 – Determalizator.

Determalizator opisywałem przy okazji Jaskółki 2000 https://konstruktywnymechanik.wordpress.com/2013/04/05/jaskolka-2000-cz-10-determalizator/.

Aby zainstalować nitkę, która ograniczy wychylenie statecznika poziomego, przewierciłem ręcznie otwór w wzmocnieniu statecznika wiertłem o średnicy 0,8 mm.

jsm237jsm238Przez otwór przełożyłem nitkę.

jsm239Aby koniec nici nie przeleciał powrotem przez otwór, zawiązałem koniec nici wokół małego koralika. Koralika nie ma w zestawie. Ten sposób zamocowania nici jest autorski. Oryginalnie w planach robi się dwa otwory w stateczniku i nitka tworzy pętlę. Ja zdecydowałem się na pojedynczą nić zablokowaną koralikiem.

jsm240jsm241Już miałem drugi koniec nici zawiązać wokół belki ogonowej, ale zauważyłem, że łoże statecznika poziomego nie jest dokończone. Jest jego przednia część, ale brakuje tylnej. Bez tylnej części statecznik poziomy bezie działał jak wychylony do dołu ster. Zaowocuje to ciągłym nurkowaniem modelu i jego rozbiciem.

Znalazłem kawałek drewna o odpowiedniej grubości. Jest to pozostałość po wykonywaniu trójkątnych wzmocnień w stateczniku poziomym, pionowym oraz w skrzydle.

jsm242Przykładając kawałek drewna do planów zaznaczyłem wymiary tylnej części łoża.

jsm243Dociąłem element do odpowiednich wymiarów przy użyciu piłki włosowej.

jsm244jsm245Niedoskonałości wycinania piłką wyrównałem papierem ściernym.

jsm246 jsm247Tak przygotowany element przykleiłem na samym końcu belki kadłubowej. Na pierwszym planie widać tylną, wklejaną część łoża statecznika, dalej widać przednią część łoża statecznika.

jsm248Teraz już mogłem przywiązać koniec nici, tak aby statecznik po zadziałaniu determalizatora był wychylony do góry pod kątem około 45°.

jsm249Założyłem gumkę recepturkę z zestawu i statecznik powędrował do pozycji po uruchomieniu determalizatora.

jsm250jsm251Na końcu belki kadłubowej znajduje się haczyk skierowany w dół, między nim a haczykiem skierowanym w górę na stateczniku poziomym będzie zamocowany lont.

jsm252Najpierw nitkę przewiązuję wokół lontu.

jsm253 jsm254Następnie nitkę przewiązuję między dwoma hakami na końcu kadłuba. Nitka pokonuje teraz opór gumki i sprawia, że statecznik poziomy jest rzeczywiście poziomy. W momencie gdy lont, inaczej zwany kopciuchem, przepali nitkę, wtedy gumka przestawi statecznik do pozycji pod kątem 45° i model zacznie opadać.

jsm255

Informacje o konstruktywnymechanik

master of the universe
Ten wpis został opublikowany w kategorii Projekt, Strona główna i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz